Machina Humana
pour ensemble, dispositif électronique et sons concrets d’usines
Music | David Hudry |
Electronics | David Hudry / Sébastien Naves |
Contexte
Machina Humana fait partie d’un nouveau cycle de pièces qui abordent sous différentes formes les thématiques du monde industriel et des villes abandonnées. Elle est précédée d’une composition pour 27 instruments intitulée The Forgotten City, commande de l’Ensemble Intercontemporain, qui s’inspire de la ville de Buffalo, état de New York, jadis pôle industriel majeur de la « Manufacturing Belt » aux Etats-Unis aujourd'hui laissé à l'abandon. (note de programme The Forgotten City*). The Forgotten City et Machina Humana sont envisagées comme des deux compositions en miroir. L’une évoque les souvenirs d’une activité industrielle révolue à travers une énergie rythmique inédite et une approche purement acoustique où le son industriel est synthétisé par les biais de l’orchestration et des combinaisons de modes de jeux. L’autre s’inspire au contraire du dynamisme de l’activité industrielle de la vallée intra-alpine de la Haute-Savoie et de la Suisse avec une approche très concrète des matériaux sonores et un traitement électronique des instruments.
English
Background
Written especially for the Lemanic Modern Ensemble, Machina Humana is coproduction between the ensemble, the Archipel Festival (Geneva) and GRAME, a French national center for music creation.
This piece is part of a new cycle of works, each of which provides a different perspective of our industrial world, and is inspired by various atmospheres of industrial activities in different cities.
Machina Humana is preceded by the composition The Forgotten City, commissioned by Ensemble Intercontemporain, inspired by the city of Buffalo, New York, a once-powerful sector of the Manufacturing Belt in the United States (See program note annexed to the file). The Forgotten City and Machina Humana are to be seen as two mirror compositions. Forgotten evokes the memories of a past industrial activity through an intense rhythmic energy and a purely acoustic approach where the industrial sound is re-synthesized through the orchestration and combinations of extended technics. Machina however, draws upon the dynamism of the current industrial activity of the Arve valley of Haute-Savoie and Switzerland, and uses raw factory sounds as material alongside electronic processing of instruments.
Note de programme
Machina Humana est une plongée au cœur du monde industriel de la vallée de l’Arve en Haute-Savoie, un territoire marqué par une intense activité industrielle dans le domaine du décolletage (activités d’usinage complexe) et de la mécanique de précision. Contrairement à la mécanique où l’homme travaille à l’aide de la machine, dans le décolletage, la machine travaille à l’aide de l’homme car c’est lui qui la prépare et la programme.
Ce microcosme industriel où l’homme et la machine cohabitent quotidiennement a renforcé ma fascination déjà existante pour l’univers industriel et toutes les problématiques liées à la confrontation entre l’homme et la machine. Machina Humana mélange des sons instrumentaux joués par les 18 musiciens du Lemanic Modern Ensemble avec des sons concrets enregistrés directement au cœur de sites industriels de la vallée de l’Arve et des sons électroniques fabriqués grâce à divers programmes informatique (Max MSP, Logic Audio, AudioSculpt, etc...).
Habituellement banalisés dans le contexte quotidien du travail, j’ai choisi de présenter les sons industriels soit comme des matériaux bruts, soit transformés par différents traitements audio afin de mieux les mélanger aux sons produits par le Lemanic Modern Ensemble.
Des impacts très courts aux longues pistes sonores atmosphériques, les sons enregistrés sont variés et utilisés de différentes manières. Les sons les plus courts sont échantillonnés afin de composer des nouvelles séquences musicales très rythmiques. Les pistes sonores les plus longues recréent l’atmosphère de certains sites industriels dans lesquels la matière sonore a été enregistré. Ces pistes sont mélangées avec des sons électroniques et des interventions instrumentales traitées en temps réel par un ordinateur.
Afin de créer une unité plus forte entre les sons industriels et les instruments de l’ensemble, l’écriture instrumentale utilise de nombreuses techniques spécifiques qui font sortir les instruments de leurs modes de jeu traditionnels. D’autre part, les transformations électroniques appliquées en direct sur le son des instruments de l’ensemble permet de créer un alliage de timbre avec les sons concrets industriels.
English
Project description
The confrontation between Man and Machine is at the heart of this project Machina Humana. He poses the question of who is really in control, Man or Machine. The work includes sound material recorded at the heart of the industries in the Alps. David Hudry chooses to impart a musical dimension to the banal sounds of this factory environment and to present these noises as musical objects often blending them with the sounds produced by the musicians. The recorded sounds are used in a wide range of ways: from very short impacts to long atmospheric sound tracks. The shortest sounds are sampled in order to obtain rhythmic control and to compose new, unreal machines sound sequences stemming from the composer’s imagination. The longest sound track provides a sound picture of the activity in selected factories. These long sound sequences are accompanied by instrumental interventions sometimes also processed electronically.
The instrumental writing includes many different extended technics from scratching sounds in the strings to multiphonics in the winds, in order to create varying relationships between the instrumental material and the sounds recorded from the factories.
A drum set is used to direct the listener’s attention to the machines pulsations. He also uses many rhythmic patterns transcribed from what he heard during his recording session in the factories. This rhythmic and sonorous approach that he has been experimenting with since The Forgotten City translates into a new artistic necessity to give rhythm a preponderant dimension, without forgetting the primordial work given to the melody and the harmony that accompanied him since the beginning of his career as a composer.
With the help of the computer program Max MSP, different sound processes are applied to certain instruments in order to blend with the industrial sound material.
Project Objectives
By associating a territory like that of the Arve Valley, with its rich history linked to precision mechanics to a regional ensemble devoted to contemporary music, David Hudry wants to achieve two goals: 1) to valorise artistically the sounds of this particular industry and 2) he wants to invite the factory workers to perceive the sounds of their daily environment differently. More importantly, he proposers his audience a new perspective on the industrial environment, a renewed listening of the sounds characteristic of this unique universe.
Beyond this musical project, Machina Humana will be extended in the form of a temporary exhibition at the “Musée de l'Horlogerie et du Décolletage” in Cluses, a city historically at the heart of this complex machining activities called décolletage. During the exhibition, fragments of Machina Humana will be presented to the visitors. This project brings into the museum a previously inexistent sound dimension and it raises awareness of the composer’s artistic approach, that will lead up to a reprise performance of the piece in December 2018.